Dayz Wiki
Advertisement

DayZmodyfikacja gry ArmA 2 i ArmA 2: Operation Arrowhead. DayZ jest połączeniem standardowej strzelanki i survival horroru oparta na trybie otwartego świata. Modyfikacja (podobnie jak gra Arma 2) jest określana również mianem symulatora walki[1][2]. Ze względu na swoją popularność[3][4] zapowiedziano wydanie pełnej wersji gry[5], która ma się ukazać w czerwcu 2013[6].

Fabuła[]

Akcja gry ma miejsce w postapokaliptycznym, fikcyjnym państwie postradzieckim, w którym rozprzestrzenił się nieznany wirus zamieniając populację kraju w zombie. Oficjalna modyfikacja gry rozgrywa się na mapie Chernaruś o powierzchni 225 km², ale powstało również kilkanaście fanowskich map[7].

Rozgrywka[]

Zadaniem gracza jest stawienie czoła lub unikania interakcji nie tylko z zombie ale też z innymi graczami. Dodatkowo gracz musi sobie zaspokoić podstawowe potrzeby takie jak pragnienie czy głód lub też wyleczyć odniesione w walce rany czy złamania kości.

Gracz rozpoczyna mając w zapasie jedynie latarkę i opatrunek i jego zadaniem jest znalezienie broni, puszek z jedzeniem czy piciem oraz zabezpieczenie przed ewentualnymi ranami czy złamaniami przy pomocy lekarstw, bandaży czy worków z krwią.

Do wyboru jest również szeroki zestaw broni. Do starć bezpośrednich jest łom czy siekiera, na broń palną składają się różnego typu pistolety, strzelby czy karabiny, do dyspozycji mamy również granaty i flary. W grze można wykorzystywać również zwykłe butelki czy puszki do odwrócenia uwagi przeciwnika. Każda broń ma tutaj swój stopień głośności, atakując z broni maszynowej kilku zombie może być przyczyną, że kolejne, będące dalej poza widokiem gracza, usłyszą strzały i skierują się w stronę ich dźwięku.

Dodatkowo gracz posiada dwie ikonki: oka i ucha, przy których widnieje wskaźnik jak bardzo jest on widoczny czy słyszalny. Poruszając się po świecie w zależności od pory dnia (dzień/noc, ranek/wieczór, deszcz), miejsca (las, otwary teren, budynek) czy sposobu poruszania się (bieg, chód, czołganie) gracz może być w różnym momencie dostrzeżony lub usłyszany przez zombie.

Gracz może poruszać się po terenie mapy różnymi rodzajami pojazdów. Do dyspozycji są np. rowery, motory, pojazdy wojskowe, samochody osobowe, łodzie czy helikoptery. W modzie tym pojazdy te nie są jednak łatwo dostępne, niektóre są ukryte. Raz wykorzystany i np. zniszczony pojazd pojawia się (respawnuje) na mapie gry dopiero po jakimś czasie.

Odbiór[]

DayZ była szeroko chwalona za swoją innowacyjność. Kotaku[8] i Eurogamer[9] określili ją jako prawdopodobnie najlepszą grę o zombie jaką kiedykolwiek zrobiono. IGN nazwał grę jedną z najbardziej popularnych gier na PC[10], natomiast PC Gamer jako największe wydarzenie w świecie gier komputerowych na PC w 2012 roku[11] oraz jedną z najbardziej przeraźliwych gier wszech czasów[12].

Advertisement