Dayz Wiki
Advertisement

Zombie(Zedy)[]

Zombiaki, zwane w DayZ "Zedami" to jedyni wrogowie NPC jakich spotkasz. Na początku każde spotkanie z tymi zainfekowanymi może wydawać się kłopotliwe i nowi gracze często zadają sobie wiele trudu, żeby tylko nie dać się zauważyć. Po pewnym czasie (i z pomocą tego poradnika) nauczysz się radzić sobie z nimi bez większego problemu - o ile zachowasz zimną krew i nie będziesz podejmował niepotrzebnego ryzyka. Najważniejsza w radzeniu sobie z Zedami jest znajomość i przewidywanie ich zachowań. Nic w tej kwestii nie zastąpi doświadczenia, ale poniższy opis powinien bardzo ułatwić Ci to zadanie.

Odmiany Zedów[]

ZED WALKER

Podstawowa i najświeższa wersja zombie, co czyni ją również najgroźniejszą. Niesprowokowane poruszają się powoli i ociężale, jednak sprowokowane zaczynają biegać z nadludzką prędkością, doganiając ofiarę w kilka sekund. Na prostej drodze nie da się ich w żaden sposób zgubić czy wyprzedzić. Mają wyostrzony zmysł słuchu i wzroku, ale gorszy niż normalni ludzie.

ZED HOPPER

Jest to zombie w drugim stadium swojego życia. Jego zdolności ruchowe są na tyle zdegenerowane, że potrafi się już tylko poruszać na czterech kończynach. Przy maksymalnej prędkości jest wolniejszy od biegnącego gracza. Za sprawą osłabionego wzroku i słuchu jest go również łatwiej ominąć, nie prowokując do ataku. Jeśli jednak zamierzasz walczyć, wiedz, że bardzo trudno je trafić.

ZED CRAWLER

Ostatnie stadium życia Zeda. Jest to zombiak praktycznie niezdolny do walki i stanowiący marginalne zagrożenie. Poruszając się na brzuchu nie dogoni nawet idącego gracza, a jego zdegenerowane zmysły pozwalają łatwo go ominąć. Crawlery powstają również w wyniku postrzelenia dwóch powyższych odmian zombie.

Unikanie Zedów[]

Ważną rzeczą jest zrozumienie pola widzenia zombie. W chwili obecnej Zedy widzą tylko to, co znajduje się przed nimi, niezależnie od tego, w którą stronę odwrócona jest ich głowa. Pozwala to na obejście ich od boku, nawet jeśli wydaje się, że zombie spogląda prosto na Ciebie. Ważny jest kierunek w jakim ustawione jest ciało.

Zombie mają również dobry, lecz nie rewelacyjny słuch. Chcąc omijać je bez prowokowania, zwróć uwagę na poziom hałasu jaki generujesz, nawet znajdując się poza polem ich widzenia.

Ciężko dokładnie określić, jaki jest maksymalny zasięg zmysłów zombiaków, więc będziesz musiał sam się tego nauczyć na bazie własnych doświadczeń. Miej jednak na uwadze, że gra wciąż się rozwija i zachowania zedów również się zmieniają. Dodatkowo, jest losowa szansa na to, że dostrzeże Cię nawet bardzo odległy zombiak, tak długo, jak znajdujesz się w jego maksymalnym zasięgu 300m.

Czołganie się w trawie jest jedną z najpewniejszych metod unikania uwagi zombiaków. Czołgając się powoli po miękkiej powierzchni nie wydajesz prawie żadnego dźwięku i jesteś ledwie widoczny. W takim trybie poruszania się możesz podejść zombiaka i niemal związać mu sznurowadła butów. Ale uważaj, jeśli zed stoi przodem do Ciebie, na pewno nie przemkniesz w ten sposób niezauważony tuż pod jego nosem.

Gubienie Zedów[]

Najprostszym sposobem na zmylenie Zedów jest wbiegnięcie do budynku, w którym można schować się choćby za przewróconym stołem. Zombiaki poszwendają się trochę po pomieszczeniu i jeśli Cię nie dostrzegą, wyjdą z powrotem na zewnątrz. Jeśli budynek w którym się schroniłeś nie oferuje żadnego ukrycia, wtedy wybiegnij jego drugą stroną i problem z głowy . W pomieszczeniach możesz spokojnie chodzić wokół zombiaków, nawet w ich polu widzenia. Nie zostaniesz zaatakowany dopóki nie znajdziesz się w ich polu rażenia. Możesz praktycznie grabić budynek na ich oczach, tak długo, jak masz wystarczająco miejsca by unikać bezpośredniego kontaktu.

Zabijanie Zedów[]

Zedy mają około 4.400 jednostek krwi, a więc większość broni w grze jest w stanie zabić je jednym strzałem w korpus. Jeśli broń zadaje obrażenia mniejsze niż 4.400, wtedy wystarczy jeden celny strzał w głowę.

W razie sprowokowania niewielkiej liczby zombie, najlepiej odciągnąć ich od zabudowań (jeśli nie ma możliwości zgubienia ich). Będąc daleko od innych grup zombiaków odwróć się i biegnij tyłem. Kiedy zombie zatrzyma się, aby zadać Ci cios, możesz go szybko ustrzelić. Pamiętaj, że dla zachowania celności Ty również musisz się na moment zatrzymać.Całkiem dobrą metodą kontroli Zedów jest wabienie ich na dachy, na które mogą się dostać tylko po drabinie. W ten sposób będziesz mógł ustrzelić każdego zombiaka zanim jeszcze z niej zejdzie. Nawet jeśli uda mu się dotrzeć na szczyt, minie jeszcze kilka chwil zanim znów zacznie Cię ścigać.Kolejną metoda rozprawiania się z zombiakami jest wabienie ich do zamkniętych pomieszczeń, w których są zmuszone do swojego standardowego, mozolnego człapania. Zdecydowanie ułatwia to ich odstrzeliwanie. Niestety ta metoda ma swoje minusy na dźwięk strzałów zlecą się wszystkie Zedy w okolicy.

Advertisement